Laudario di cortona
Najnowsze próbki utworów
Starsze nagrania
Oto trailer filmu:
Fragmenty koncertu Bryd one brere, który odbył się w tyskim Teatrze Małym
Wiek XIII w Europie to czas, gdy żarliwa religijność zaczęła rozsadzać funkcjonujące dotąd formy uczestnictwa świeckich w życiu Kościoła. Skutkowało to aktywnością, której przejawem stały się zakony żebracze, biczownicy, rozmaite bractwa religijne. Niewątpliwie postaciami, których działalność wywarła największy wpływ na Kościół w kolejnych dekadach, byli święty Dominik i święty Franciszek z Asyżu. Ich misja zaowocowała większą świadomością religijną ludzi świeckich i potrzebą jej wyrażania. Pieśń słoneczna św. Franciszka - pierwowzór włoskiej laudy - dał impuls do tworzenia się w miastach bractw śpiewaczych - laudesi, które gromadziły się w kościołach, by wspólnie modlić się i śpiewać na specjalnych nabożeństwach.
Z czasem bardziej zamożne bractwa zaczęły zatrudniać profesjonalnych muzyków, którzy umieli wykonywać coraz trudniejsze technicznie utwory. Zaczęto również stosować formy dramatyczne, co stało się zalążkiem nowej formy muzycznej - oratorium.
Bractwo Confraternita di Santa Maria delle Laude działało w Cortonie, przy kościele św. Franciszka; w latach 1260 - 1297 jego działalność zaowocowała powstaniem kodeksu znanego pod nazwą Laudario di Cortona (Biblioteca del Comune e dell'Accademia Etrusca di Cortona, MS 91), zawierającego 46 laud wraz z zapisem muzycznym. Jest to jeden z najstarszych manuskryptów zawierających pieśni religijne w języku włoskim, z czasów, gdy zaczęła rozkwitać poezja religijna w językach narodowych, reprezentowana przez twórczość Jacopone da Todi, franciszkańskiego poety i mistyka.
Niniejsza płyta zawiera wybór pieśni pochodzących z tego rękopisu. Odnajdziemy na niej utwory maryjne, bożonarodzeniowe, wielkopostne i wielkanocne oraz poświęcone świętym. Dwie pieśni (w tym Troppo per del tempo ze słowami Jacopone da Todi) to rozważania o miłości Chrystusa, będące przykładami egzaltowanej poezji religijnej tego okresu.
Premiera płyty: 10.11.2008
Wydawca: Multikulti Project
Płyta jest dostępna w sprzedaży podczas koncertów oraz w sklepach muzycznych.
Sprzedaż w internecie: Fripp Multikulti
Poniżej próbki utworów:
Nagranie: Rafał Szumny (Studio Centrum) 14 listopada 2009
Poniższe nagranie zostało zrealizowane 18-19 marca 2006 w Studio S2 w Warszawie przez Annę Wojtych i Joannę Włodarczak (DUX Recording Producers)
La rosa enflorence (1) - 727 KBLa rosa enflorence (2) - 508 KB(trad. sefardyjska) Douce Dame jolie [Guillaume de Machaut - XIV w.] - 381 KB(Paris, Bibl. Nationale, fonds français 1584) De bonte de valour [Guillaume de Machaut - XIV w.] - 1030 KB(Paris, Bibl. Nationale, fonds français 1584) Reis glorios [Giraut de Borneilh - XIII w.] - 1021 KB
Madre de Deus [Alfonso el Sabio? - XIII w.] - 884 KB(Cantigas de Santa Maria) Santa Maria valed ai Sennor [Alfonso el Sabio? - XIII w.] - 797 KB(Cantigas de Santa Maria) Miragres fremosos [Alfonso el Sabio? - XIII w.] - 1003 KB(Cantigas de Santa Maria) Ay Santa Maria [Alfonso el Sabio? - XIII w.] - 1003 KB(Cantigas de Santa Maria) Cristo e nato [Anonim XIIIw.] - 1455 KBCortona, Bibl.Comunale e dell'Accademia Etrusca, MS 91 (Laudario di Cortona) O divina virgo flore [Anonim XIIIw.] - 1021 KB
Cortona, Bibl.Comunale e dell'Accademia Etrusca, MS 91 (Laudario di Cortona)
Ave donna santissima [Anonim XIIIw.] - 1797 KB
Cortona, Bibl.Comunale e dell'Accademia Etrusca, MS 91 (Laudario di Cortona)
Polorum regina [Anonim - XIV w.] - 1051 KB(Llibre Vermell) Trotto [Anonim XIVw.] - 1047 KB(British Library, Add. 29987) |
![]() |
Copyright © 2006 Zespół muzyki dawnej Scandicus |